16 september 2010

Digitala Sociala Medier!

Dagens skola måste utgå ifrån lärande med digitala "nya" verktyg inte lärande om digitala "nya" verktyg. Om vi inte har en skola som fungerar enligt dessa rön kommer inte dagens skola.......
Skolan kan inte vara en enskild institution i samhället. Genom att förena världar bl a med hjälp av tekniken kommer eleven att reflektera över sitt lärande i förhållande till sociala sammanhang och samhälle.

För eleven är det viktigt med tillgänglighet här och nu. Alla lever vi i en föränderlig värld där vi som är äldre har lite svårt att hänga med, vi ser denna utveckling som något negativt. För ungdomarna är det däremot en självklarhet med förändringar och snabba vändningar. De har oftast en förmåga att klara av flera saker samtidigt som de kan ta till sig flera intryck samtidigt. Ofta hör vi pedagogerna säga; lyssna på mig eller se mig i ögonen när jag talar till dig, för att det är pedagogens egen sanning. Jag menar inte att vi skall släppa taget, snarare tvärt om, hjälpa eleverna hitta vägen i denna djungel av information och utveckling. De är vilsna individer som fortfarande behöver pedagogernas hjälp med dennes erfarenheter, även om hjälpen idag ser annorlunda ut än den gjorde när vi var unga!  

Skolan är en mycket speciell arbetsplats där alla våra medmänniskor har befunnit sig någon gång i livet, antingen är de där nu, skall så småningom börja eller så har man slutat. Många kommer tillbaka till "skolbänken" efter ex antal förvärvsarbetande år, för att fortbilda sig eller helt enkelt byta bana. Att alla har erfarenheter av skolan har verkligen sina för och nackdelar. En stor nackdel kan jag tycka är att alla har åsikter om hur det skall vara i en optimal skola, allt ifrån miljö - kunskap - lärande - pedagoger mm. Jag tror inte det finns något annat yrke som är så "utsatt" för allmänheten. Pedagogerna har ögonen på sig och sitter ofta i en rävsax. Mycket skall göras på kommunal och lokal nivå vilket gör att arbetsbelastningen ofta är ohållbar. Det skall skrivas och dokumenteras, det kan kännas som om eleven inte längre står i centrum.

För de pedagoger som inte har någon erfarenhet av IKT kan jag förstå deras frustration, då är det lättare att gå kvar i gamla fotspår. Men idag håller det inte längre, vi måste vidare. Dagens elever är digital natives som har vuxit upp med all denna teknik på ett mycket naturligt sätt. När de kommer till skolan som idag inte är utrustad med denna teknik blir ju situationen mycket konstig. Detta kan bero på flera orsaker, de 3 viktigaste som jag anser spelar stor roll är; ekonomi, förhållningssätt och kompetensutveckling av personal.
Vi som pedagoger måste ta till oss de "nya" möjligheterna till lärprocessen som vi ställs inför i dagens samhälle. Vi måste våga, våga göra fel, våga ta lärdom av andra - både vuxna och elever. Det är vår uppgift som proffessionella pedagoger att kompetensutveckla oss alla vill ju vara bra och gärna bli bättre, vad det än gäller. Vi kan inte längre skylla på att det bara är något övergående med datorer och Internet. Internet har funnits länge nu, 15 år. Webb 2.0 har några år på nacken med dess demokratiserande funktioner såsom; skapa innehåll tillsammans, dela med sig, bidra, producera, samarbetar, förändrar, får kommentarer

Några intressanta årtal att fundera över;
1998 - Google
1999 - Blogger
2001 - Wikipedia
2003 - Skype
2004 - Facebook                                 
2004 - Flickr
2005 - You tube
2008 - Twitter

Digital natives=våra elever i skolan idag, använder datorn naturligt i hemmet och på fritiden, vi måste använder tekniken som ett naturligt verktyg i skolan, det är inget som man bara hålller på med på fritiden längre. Skolan måste hoppa på tåget och använda sig av de medier som eleverna är förtrogna med vilket bidrar till ett självklart och stimulernde lärande på individnivå.

Etik och moralfrågan är stor och viktig. Att samtala om det offentliga rummet - förklara för elverna om det digitala nätverket kräver;
TID
ANSVAR
SAMTAL
NÄRVARO
TRYGGHET
STRATERGI
VÄRDEGRUND
ENGAGEMANG
FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Allt detta i SAMSPEL mellan elever - föräldrar - vuxna - pedagoger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar