Jag känner att det är viktigt att jag fördjupar mig lite inom spelandet på nätet,
för att förstå ungdomarnas engagemang och fascination.
I och med enkätundersökningen som jag gjorde på skolan fick jag svart på vitt att eleverna spelar/spelar mycket på nätet. Det framkom att det var en av delarna som de verkligen uppskattar med datorn. Utifrån den inställningen kan man inte låta bli att fundera över hur man skall hantera och ta tillvara på detta i skolsituationen. T.ex. att använda sig av Professor Wim Veen (2006) talent spotting, förmågan att leta efter styrkor hos eleverna och hjälpa dem att utnyttja detta vid sitt framtida lärande. För mig är det självklart att vi som pedagoger måste se på kunskaper som Elza Duncels (2009) gör i sina diskussioner om inlärning kontra lärande. En flexibel kunskapssyn i ständig omvandling och utveckling.
Gång efter gång läser man i tidningarna om framgångsrika spelutvecklare från världens många hörn, inte minst Sverige. Nya utbildningar inom området öppnar som är överfulla med studenter. Detta måste påverka våra ungdomar! Är detta den nya pojkdrömmen som tidigare var fotbolls eller ishockeyproffs?
Jag har gjort en intervju med en vuxen spelare vars resultat jag redovisar nedan. Detta har jag gjort för att få förståelse för spelandet i sig samtidigt som jag vill se för- och nackdelar med spelandet utifrån en vuxens perspektiv som är insatt i mediet.
Fördelar med Spel online
- Du medverkar i ett sammanhang där du är en viktig beståndsdel och lär dig att samarbeta. Det visar sig tydligt om du inte är bra på samarbete genom spelets utmaningar.
- Genom att medverka som Multiplayer har du din roll som du vill bejaka och upprätthålla genom gruppkänsla och stolthet.
- Strategi "tänket", att förutse, planera och se den röda tråden genom spelets delar ger spelaren en utmaning samtidigt som bekräftelse när han/hon klarar av situationen. Job satisfaction!
- Frekventa ord som återkommer i intervjun är Image - Bekräftelse - Identitet
- Kommunikation sker inte bara genom spelarens agerande. Detta sker oftast genom 2 olika tillvägagångssätt; Tal online eller Chattverktyg i spelet online. Språket varierar beroende på vilket spel som spelas samt vilka grupper/lag som är sammansatta. Oavsett vilket språk som talas krävs av spelaren tydlighet och beslutsfattande förmågor.
Nackdelar med Spel online
- Beroendeproblematiken är ofta ett slagord mot pojkar i tonåren som spelar spel, men enligt statistiken sjunker spelandet redan drastiskt i 20 års åldern.
- För vissa kan det innebära att de lever i en fantasivärld och har en odödlig falsk image.
- Vissa spelare kan bli/vara mobbade och uteslutna p.g.a. att de inte håller en viss standard och kvalitet på sitt spelande.
- Datorns kapacitet och kvalitet är mycket viktig för att spelaren skall ha möjlighet att delta på någolunda lika villkor.
Med detta som underlag skall jag nu läsa vidare i litteraturen för att kunna ta tillvara på elevernas styrkor och överföra dom till skolsituationen. Böckerna som står på tur är; Didaktisk design i digitalmiljö (2009) & Världen som spelplan - gränsöverskridande i onlinespelkulturen (2010).
Hej!
SvaraRaderaAtt kunna närma sig ämnet om hur elevers nätkompetenser kan utnyttjas i skolan är inte helt enkelt.Ska bli spännande att följa.
"i ett sammanhang där du är en viktig beståndsdel och lär dig att samarbeta" - låter ju som en eftersträvansvärd kunskap även i skolan.