4 november 2010

Ungas medievanor!

Först och främst vill jag påpeka att uppgiften är mycket bra för alla pedagogers förståelse av elevernas och ungdomars datoranvändande.

Jag har gjort min undersökning på alla elever som går på högstadiehuset på min skola. Vi har enparalelligt, år 6, 7, 8 & 9 samt två grupper med särskoleelever där jag arbetar, ca 100 ungdomar.
Viktigt att benämna är att alla elever har en egen laptop, det kan man avläsa eftersom mycket av elevernas svar handlar om fritiden.

Egentligen vet vi vad eleverna och ungdomarna gör på nätet i stora drag och det blir liksom en aha-upplevelse när man ser elevernas svar på min enkät.

Jag kan dra tydliga paraleller med;
Unga & Medier 2008 Medierådet
Unga Svenskar och Internet Medierådet
Vad gör unga på nätet? Elza Dunkel

Men det räcker inte med att veta vad/vilka sidor de använder untan det är viktigt att gå in och analysera på djupet för att förstå och inse hur duktiga och kreativa många är.

Sidorna som var populärast bland de yngre (åk 6-7) är;
  1. Spelsidor
  2. Youtube
  3. Facebook
  4. Bdb
  5. Msn
  6. Google

Sidorna som var populärast bland de äldre (åk 8-9) är;
  1. Youtube
  2. Facebook
  3. Spelsidor
  4. Blogg
  5. Skolsidor
  6. Msn

Jag märker att mycket av det krativa arbetet sker utanför klassrummets väggar. Tyvärr! När jag läser om Elvira i Elza Dunkels bok (s.82 ->) kan jag inte låta bli att fundera på hur skolan kan vara så fyrkantig och är innerligt riktigt irriterad över att vi pedagoger låter detta hända. Vem ser tillbaka på sin skolgång med glädje?

Vi måste ta vara på all kreativitet, engagemang, vilja, samarbete, kommunikation, analyserande.

Jag ser även i min enkätundersökning att eleverna är positiva till allt arbete med datorerna utanför klassrummet - då de kan göra det de vill och intresserar dem. Samtidigt som andra kommentarer kan vara skolarbete/skolsidor - som man måste. Jag har funderat mycket över även detta och drar slutsatsen att det måste vara nyhetens behag. För att få eleven att uppskatta datorn som ett riktigt, riktigt bra redskap i kunskapsprocessen måste vi pedagoger påvisa detta genom ett helhetsperspektiv. Gårdagens läroböcker gentemot datorn/internet fungerar inte på samma sätt samtidigt som samhället inte ser likadant ut.

Ulf Engström menar i sin artikel i Unga Nätkulturer (s. 57), att många elever inte passar in i Klassrummet . Pedagogen har internet som arbetsplats - eleven som vardagsrum! Följden blir att pedagogen missar elevernas kompetens och betygsätter dem fel.

Nu har vi möjligheten att attakera information - "Hela världen finns ju i datorn" Unga Nätkulturer (s. 62). Att arbeta med problembaserat lärande PBL - utmana eleverna till kunskapssökande individer. Ett elevaktivt arbetssätt.

Enligt min undersökning kan jag ta till mig att de inte har full koll på källkritiken, det är verkligen något som jag anser vi måste börja med.

En annan sak som vi måste jobba med är faror/problem på nätet eftersom många, väldigt många använder sig av sociala medier. På kolla källan finns riktigt bra filmer, material, dialogkort osv.

Min undersökning visar även att eleverna använder sig av datorerna och internet för att ha roligt och som tidsfördriv.
Vad kan vara bättre än att vara krativ när du har långtråkigt?

Jag är inte klar med mina funderingar på ungas medievanor så jag återkommer!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tycker du drar mycket bra slutsatser av vad du läst. Håller med dig om att vi har mycket att lära av elevernas fritidsanvändning. Hur får vi dem lika intresserade och kreativa när de utnyttjar tekniken i skolarbetet?
    Ska bli spännande att läsa mer"

    SvaraRadera