15 maj 2011

4 slides - Nu är den klar!




Bild 1 – Hur ser det ut?

Ett litet barn med genuin nyfikenhet och lust att lära - söker hela tiden genom aktivitet och engagemang. Bortåt hälften av alla fyraåringar har börjat använda Intenet för kommunikation och underhållning. För att bibehålla denna nyfikenhet måste dagens skola ta tillvara på barnets erfarenheter och deras naturliga förhållningssätt till lärande. Skolans uppdrag blir att skapa förutsättningar och en miljö för lärande med hjälp av varandra, vuxna (metod/arbetssätt/pedagogisk idé) och tekniken. Learning by doing. Det öppna lärorummet, Skolverket.
Som utgångspunkt i undervisningen med eleverna gäller det att fånga deras intresse, motivation och engagemang, det kan man göra genom att utgå från deras verklighet.
• Vilket liv lever de?
• Hitta genvägar till deras värld!
• Nyfikna lärare ger nyfikna elever! Greczanik 2007


Bild 2 - Är du beredd att släppa taget?

Är dagens pedagoger beredda att släppa makt och behov av kontroll, öppna sina klassrum och visa sina kvalitéer? Törs vi låta eleverna få ett större inflytande och framförallt känna delaktighet? Skolan har lång tradition av att genomföra kunskapsuppdraget. En tradition som utmanats och förändrats på senare år. Skolan har varit en verksamhet som tidigare fokuserat på muntligt förmedlande kunskaper har nu börjat utveckla metoder och teknik som lett till att eleverna är alltmer aktiva i sin lärprocess. Dagens skola behöver bland annat fokusera på:

• Kommunikationen mellan lärare och elever
• Ökad tillgång av information och möjligheter till kommunikation
genom informationstekniken
• Datorn möjliggör nya former för lärande i samspel med andra

Diskussioner om IKT användandet i dagens skolor handlar ofta om hur det främjar måluppfyllelsen, dvs. hur eleverna utvecklas och deras kunskapsinlärning förstärks. En minst lika viktig fråga är hur pedagoger ska kunna förbereda dagens och framtidens elever för att delta i yrkeslivet, ett modernt informationssamhälle.
(Framtidens lärande i dagens skola, Teknik delegationen, 2010)

Bild 3 – IKT – en värld med möjligheter?

Digitala lärresurser har flera fördelar som lyfts fram vid elevers lärande.
• Det ökar elevernas motivation och färdigheter
• Ökad självständighet
• Utvecklar arbetet i grupp
• Hjälper de flesta elever till att höja resultaten, speciellt hos
elever med inlärningssvårigheter och motivationsproblem.

En ökad motivation hos eleverna leder till ökad uppmärksamhet och engagemang under lektionerna. Något som främjar lärandet. Eftersom även det individualiserat lärandet stärks med hjälp av IT, kan elever arbeta självständigt, i sin egen takt, kopplat till sina personliga behov.

Flera studier visar att man inte bara kan fokusera på teknik. Det krävs även ett fokuserat arbete kring teknikanvändningen som kopplas till en pedagogisk idé. Läraren har en viktig roll när det gäller att skapa lärmöjligheter förmedlade via teknik. Pedagoger behöver till exempel kunskap om IT för att kunna välja lämpliga lärresurser. De behöver även förstå hur man kan integrera IKT på lektionerna.
(Effektivt användande av IT i skolan, Myndigheten för skolutveckling 2007)


Bild 4 – Hur ska vi hitta rätt?

För att nå det nya årtusendets elever (new millennium learners/21st century learners) måste vi som pedagoger/skolledningen och kommunen förstå deras livssituation. Internet har blivit en naturlig del av deras liv för att lära sig saker, underhållas, umgås, kommunicera och shoppa. Följande typiska drag pekar Jämterud (2010) på hos det nya årtusendets elever;
• Nyfikenhet
• Självsäkerhet & oberoende
• Krav på omedelbarhet
• Simultankapacitet
• Överblickande
• Digitala
• Alltid uppkopplade
Ovanstående kompetenser utgör ett komplement till undervisningen men ersätter absolut inte pedagogen, han/hon skall istället; vägleda – uppmuntra – inspirera – utveckla – se möjligheter - coacha – utvärdera tillsammans med eleverna.
Arthur C. Clarkes citat nedan påvisar vikten av en engagerad pedagog.
Varje lärare som skulle kunna bli utbytt mot en maskin borde bli det!

3 kommentarer:

  1. Vi har valt att skriva utifrån ett övergripande perspektiv till vår presentation. När vi skall presentera denna för vår skolledning/personalgrupp kommer vi att skräddarsy den utifrån vår egna verksamheten och dess behov.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Riktigt bra grund för en presentation.Vem kommer ni att göra dragningen inför (kollegor, skolledning...)?
    Bra att ni diskuterar både utifrån ett samhällsperspektiv och måluppfyllelse. Kanske skulle man under sista punkten behöva lite mer konkreta förslag på hur man kan gå vidare.

    SvaraRadera
  3. Har inte riktigt bestämt vem jag skall dra det för ännu, eftersom vi fick ett förslag om att fortsätta studera nästa termin. Det kommer ju se lite annorlunda ut mot vad jag hade räknat med ...... Först skall vi se hur mycket man skall jobba kontra plugga osv.

    Ja vi dikuterade det, skall man lämna det öppet eller ge förslag. Det kanske är som du säger bästa att lägga orden i munnen på mottagaren.

    SvaraRadera