14 maj 2011

Äntligen tillbaka!

Oj vad tiden går fort.....
Det har hänt mycket sedan jag var inne senast - när det gäller allt, studier, jobb & privat!
Eftersom våren är uppdelad med vinterlov och påsklov blir det liksom inget riktigt flyt. men huvudsaken är att jag är här igen.

Vårens har inneburit flera workshops där vi/studenterna har arbetat i grupper om ca 3 personer. I och med detta har vi hunnit beta av flera olika program som varit mycket matnyttiga, många som jag redan kände till men inte varit inne och jobbat i, bara nosat någon gång. Det är ju inte förran man har möjlighet att hinna sitta ner och jobba med ett program som man ser möjligheterna:) Själv var jag med i gruppen som arbetade med Wix, vilket är ett gratisprogram där du enkelt kan göra dina egna hemsidor. Trevligt program med flash funktion. Det är riktigt roligt och nyttigt att arbeta med kollegor där man tillsammans knådar runt bland varandras erfarenheter och kunskaper inom pedagogik och IKT. Många mycket duktiga pedagoger som jag fått möjlighet att lära känna. Det som är så fantastiskt är att vi alla har utvecklats - alla på olika nivåer och på väg mot nya IKT mål utifrån behov i sin kommun/skola.

Det som nu är på gång är min & Marias resurs som vi sliter med. Det är roligt, utmanande & svårt på samma gång. Det vi båda upplever är att man utvecklas ännu mer när man jobbar så tight, våra diskussioner är långa och intressanta. Vi vänder och vrider på allt, fixar och trixar och gör om. Tänder på varandras idéer mm. Vi har provat flera olika gratis hemsidor men fastnade för Weebly till slut. Alla har sina begränsningar, t ex så kunde man inte göra undersidor i Wix vilket vi tyckte var dåligt.
Det som fortfarande är svårt är färg, form & design tycker jag. Jag klarar av enkla saker i Photoshop men behöver verkligen fortsätta träna.

Lovar att jag snart är tillbaka.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar