28 maj 2011

Comai

Titta på filmen så får du en inblick i vad Comai är och sysslar med.
Jag har fått möjligheten att ingå i ett projekt där man vidareutvecklar comai´s produkter. Den produkt som jag är med och utvecklar är School Comai, som skall underlätta för elever i bohov av särskilt stöd inom skola och fritid. Eftersom jag arbetar i Särskolan så har jag alla möjligheter att testa mjukvaran på både vuxna inom skolan, föräldrar och inte minst eleverna själva.

Sedan 2 veckor har vi haft möjlighet att testa en beta version av programmet inlagt på smattelefoner och pads. Under denna tid har jag själv lärt känna programmet och funktionerna. Jag har även haft med den till skolan och använt den på lektionerna som hjälpmedel.

Nu har jag programmerat den för en elev som går 10:e året i särskolan med div svårigheter. Jag valde en pad eftersom den eleven jag har är bl a synskadad. Det är meningen att eleven skall använda de olika funktionerna i telefonen utifrån behov. Jag kommer rekommendera honom att använda schemat, kalendern, tidsverktyget och prisräknaren.

Ytterligare funktioner som finns i mjukvaran är ljudinspelaren, sociala berättelser, krisplan & kontakter. Dessa väljer jag att avvakta med.

Det skall bli spännande att höra elevens kommentarer om programmet och dess funktioner. Det jag funderar över är om han kommer att ta med den överallt när det är en pad, den är ju inte bara att stoppa ner i fickan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar